Jaki wybrać płyn do chłodnic?

2017-09-19
Jaki wybrać płyn do chłodnic?
Czy przed zakupem płynu do chłodnic zastanawiałeś się, który z nich będzie odpowiedni do Twojego samochodu?
 
Układ chłodzenia w samochodzie odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika i utrzymanie jej na stałym poziomie ok. 100°C. Należy regularnie kontrolować układ chłodzenia w samochodzie, dobrać odpowiedni płyn do chłodnic i regularnie sprawdzać jego poziom oraz parametry.

Płyn do chłodnic jest odpowiedzialny za transport energii cieplnej pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Specjalnie opracowane receptury płynów latem zapewniają ochronę przed przegrzaniem, a zimą przed zamarzaniem. Dobre płyny posiadają właściwości w zakresie ochrony antykorozyjnej, a zestawy inhibitorów korozji skutecznie chronią wszystkie metalowe elementy występujące w układach chłodzenia.

Zwykła woda również posiada właściwości przewodnictwa oraz dużą pojemność cieplną i teoretycznie mogłaby być stosowana zamiast płynu, jednak nie spełni powyżej wymienionych funkcji i nie zapewni odpowiedniej ochrony układowi chłodzenia.
Płyny do chłodnic w połowie składają się z wody, a pozostałe składniki to zazwyczaj glikol etylowy lub propylenowy i dodatki ochronne przeciwdziałające korozji. Te składniki sprawiają, że płyn ma dużą pojemność cieplną i dzięki temu zapewnia odpowiednią ochronę układom chłodniczym.

Dostępne są gotowe płyny do chłodnic oraz koncentraty do rozrobienia z wodą destylowaną. Większość płynów jest odpowiednia dla każdego rodzaju chłodnic i  mieszalna z każdym rodzajem płynu do chłodnic, niezależnie od koloru.

Występują płyny do zastosowania uniwersalnego - jeden płyn do wszystkich samochodów, bez względu na markę i model pojazdu, rok produkcji czy rodzaj zalecanego przez producenta płynu do chłodnic. Są także płyny, które mają zwiększoną trwałość i wydajność.

W okresie zimowym dobry płyn zapewni ochronę układ chłodzenia pojazdu do temperatury -40°C.

Na co należy zwrócić uwagę przed zakupem płynu chłodzącego?


Zaleca się wymianę płynu co 2-3 lata, ponieważ po upływie tego okresu płyn traci swoje właściwości i zwiększa się ryzyko wystąpienia awarii w samochodzie. Przed wymianą płynu należy usunąć zużyty płyn chłodniczy i przepłukać układ środkiem do płukania chłodnic.

Płyn powinien posiadać datę ważności, gwarancję oraz certyfikat potwierdzający jego jakość. Zakup niewłaściwego płynu niesie ryzyko powstania silnej korozji jednostki napędowej.

Zawartość zbyt małej ilości koncentratu (mniej niż 30%) w płynie do chłodnic naraża układ chłodniczy na korozję i zwiększa ryzyko jego zamarznięcia w okresie zimowym. Zbyt duża ilość koncentratu (więcej niż 70%) grozi przegrzaniem silnika i może doprowadzić do poważnej awarii.W przypadku wystąpienia nagłej awarii związanej z niskim poziomem płynu dozwolone jest dolanie wody - ale wyłącznie wody destylowanej! Jeżeli tylko będzie możliwość należy uzupełnić płyn chłodniczy, gdyż zapewni on właściwe stężenie eksploatacyjne.

Co oznacza kolor płynu ?


Barwniki do płynu producenci zaczęli stosować w latach dziewięćdziesiątych, aby wyróżnić swoją linię produkcyjną. Zabarwienie płynu stanowi również rodzaj zabezpieczenia przed przypadkowym spożyciem.

  • Zielony / Niebieski - płyny wykonywane w technologii IAT (Inorganic Additive Technlogy) zawierają dodatki nieorganiczne i tworzą ochronną barierę dla wszystkich podzespołów układu chłodzenia i zabezpieczają przed korozją i odkładaniem się kamienia kotłowego. Jakość tego płynu obniżają szybko odkładające się krzemiany, dlatego zaleca się wymianę płynu przed upływem 2 lat. 
  • Czerwony/Różowy/Niebieski/Pomarańczowy/Fioletowy - płyny wykonane w technologii OAT (Organic Acid Technology) zawierają dodatki kwasów organicznych bez krzemianów. Tych płynów nie należy stosować w samochodach starszej konstrukcji. Są płynami o dłuższej żywotności i wymiana może być wykonywana co 5 lat.
Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2017
Polecane
Prestone Gotowy płyn do chłodnic -37°C 4LPrestone Gotowy płyn do chłodnic -37°C 4L
35,25 zł2467.50 pkt.
pixel