Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?
2016-08-29
Klimatyzacja to standardowe wyposażenie większości współczesnych samochodów osobowych, również tych z klasy ekonomicznej. Szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu i wygody oferowanej przez samochodową klimatyzację i ciężko nam się bez tego niezwykle pożytecznego dodatku obejść. Wartość samochodowej klimatyzacji dostrzegamy zwłaszcza w okresie największych letnich upałów i niestety właśnie w takich miesiącach jak czerwiec, lipiec i sierpień, klimatyzacja w aucie często nas zawodzi. Co zrobić, by tak się nie działo? Jak dbać o klimatyzację, by ta zawsze zapewniała nam przyjemny chłód w czasie upałów i podróży autem?
Istnieje kilka prostych i sprawdzonych sposobów, by zapewnić bezawaryjne i maksymalnie wydajne działanie klimatyzacji w każdym okresie roku, a zwłaszcza w okresie wakacji, gdy tego najbardziej potrzebujemy. Owe sposoby to m.in. systematyczna dezynfekcja układu klimatyzacji, do czego stosuje się specjalne autokosmetyki do odświeżania klimatyzacji w aucie, okresowa wymiana filtra przeciwpyłkowego, częste uruchamianie klimatyzacji, co zapobiega rozregulowaniu i uszkodzeniu kompresora, a także okresowa wymiana zużytego czynnika chłodzącego na nowy.
Dezynfekcja układu samochodowej klimatyzacji
Systematyczna dezynfekcja samochodowej klimatyzacji to jedna z najprostszych czynności, która w zauważalny sposób wpływa na jakość działania tego samochodowego układu. Taką dezynfekcję możemy przeprowadzić samodzielnie, jeśli tylko poczujemy, że z wnętrza przewodów wentylacyjnych wydostaje się nieświeże, brzydko pachnące powietrze. Do dezynfekcji klimatyzacji w samochodach stosuje się różnego rodzaju autokosmetyki. Zwykle są to proste w obsłudze i niedrogie odświeżacze w sprayu. Takim preparatem należy spryskać wnętrze otworów nawiewowych w aucie, odczekać kilka minut i uruchomić klimatyzację. Po przeprowadzeniu całej procedury auto należy dobrze wywietrzyć, tak by w jego wnętrzu nie pozostał nieprzyjemny zapach środka dezynfekującego. Preparaty tego typu radzą sobie z popularnymi gatunkami grzybów i pleśni, które często rozwijają się we wnętrzu układów samochodowej klimatyzacji, neutralizują przykre zapachy i sprawiają, że stara, dawno nieczyszczona klimatyzacja ponownie zachowuje się tak, jak gdyby auto dopiero wyjechało z samochodowego salonu sprzedaży. Preparaty do dezynfekcji klimatyzacji i nawiewów w aucie, jeśli są regularnie stosowane, pomagają chronić filtr przeciwpyłkowy, dzięki czemu nie musimy go tak często wymieniać na nowy. Jeśli jednak czujesz, że użycie preparatu odświeżającego nie pomaga i z przewodów wentylacyjnych wciąż dochodzi nieprzyjemny zapach pleśni, najwyższa pora na wymianę zużytego filtra na nowy.
Wymiana filtra przeciwpyłkowego
Jeśli dbasz o klimatyzację w swoim aucie regularnie stosując specjalistyczne autokosmetyki do jej dezynfekcji, trwałość filtra przeciwpyłkowego wyraźnie wzrośnie. Nie mniej jednak, co pewien okres czasu taki filtr należy zastąpić nowym. Możesz robić to raz w roku, przy okazji przeglądu całego układu klimatyzacji lub co dwa lata, w związku z wymianą czynnika chłodzącego. Oczywiście filtr przeciwpyłkowy bezwzględnie wymieniamy zawsze wtedy, gdy bieżące odświeżanie i dezynfekcja nawiewów nie przynosi oczekiwanych efektów. Zawilgocony filtr przeciwpyłkowy to doskonałe środowisko dla rozwoju pleśni, grzybów, bakterii i innych drobnoustrojów, które nie tylko wpływają na brzydki zapach we wnętrzu samochodu, ale które mogą być również przyczyną rozwoju różnego rodzaju infekcji, nasilenia alergii oraz przyczyną wielu innych groźnych chorób.
Regularne testowanie klimatyzacji
Nawet jeśli temperatura na zewnątrz nie skłania do uruchamiania samochodowej klimatyzacji i tak co kilka dni powinniśmy ją włączyć. Regularna praca klimatyzacji zapobiega uszkodzeniu kompresora i jego rozregulowaniu. Poza tym w często wietrzonym układzie klimatyzacyjnym rozwój drobnoustrojów staje się wolniejszy, dzięki czemu z wnętrza nawiewów nie wydostaje się nieprzyjemny zapach pleśni. Wprawienie w ruch samochodowej klimatyzacji, choć na kilka minut raz w tygodniu, zapobiega również rozszczelnieniu się całego układu, dzięki czemu ubytki czynnika chłodzącego mogą być mniejsze niż w przypadku nie uruchamiania klimatyzacji przez okres kilku miesięcy.
Wymiana czynnika chłodzącego i przeglądy klimatyzacji
Okresowa wymiana płynu chłodzącego (producenci płynów i serwisanci sugerują jego wymianę przynajmniej raz na dwa lata) sprawia, że samochodowa klimatyzacja dostaje zastrzyk świeżej energii, przez co kompresor działa sprawniej. Po wprowadzeniu nowego płynu do systemu klimatyzacji, od momentu jej włączenia do momentu uzyskania żądanej temperatury, zwykle mija mniej czasu niż w przypadku takich samych układów zasilanych zużytym czynnikiem chłodzącym. Poza okresową wymianą czynnika chłodzącego warto również pamiętać o regularnych przeglądach klimatyzacji w serwisie, gdzie przewody wentylacyjne poddaje się gruntownemu czyszczeniu, gdzie odgrzybia się parownik i wymienia filtr kabinowy. Tego typu zabiegi nie są szczególnie kosztowne, a w zdecydowany sposób wpływają na jakość działania samochodowej klimatyzacji. Na tego typu zabiegi warto zdecydować się jeszcze przed rozpoczęciem sezonu letniego, tak by klimatyzacja w aucie była przygotowana na lato i nie zawiodła nas w czasie największych upałów.
Pokaż więcej wpisów z
Sierpień 2016