Ochrona lakieru samochodowego - sprawdź jak zabezpieczyć swoje auto?
Dyrektywa osłabiła lakier
Przepisy Unii Europejskiej oraz ochrony środowiska sprawiły, że lakiery musiały zmienić swój skład. Producenci byli zobligowani do zrezygnowania z ołowiu czy toulenu, które odpowiadały za twardość. Miejsce toksycznych metali zastąpiła woda. Efektem tych działań jest szybsze niszczenie się lakieru. Wpływ na to ma także grubość lakieru, która także na skutek nowych przepisów uległa redukcji. Ochrona lakieru samochodowego stała się więc wyzwaniem. Coraz więcej klientów chce podreperować kolory swoich „blach”. Specjaliści zauważyli, że do poprawek lakierniczych zgłaszają się właściciele nawet dwuletnich samochodów.
Od kwarcu do ceramiki
Tuż po wprowadzeniu zmian w przepisach pierwszą próbą ochrony lakieru samochodowego była powłoka kwarcowa. Jak się później okazało było to rozwiązanie niewiele bardziej trwałe od powszechnie stosowanego wosku. Dopiero powłoki ceramiczne pozwoliły rozwiązać ten problem. Ta forma ochrony nadaje lakierowi szklistość i hydrofobowość. Oznacza to tyle, że nasz lakier będzie odpychał cząsteczki zabrudzeń. Poza tym, utwardza go i pogłębia kolor. Trzy mikrony powłoki ceramicznej sprawią, że odizolujemy go od wszelkich czynników, takich jak rysy, uszkodzenia mechaniczne, kwaśne deszcze, promienie UV, soki z drzew, czy sól drogowa. Co ciekawe, poza lakierem możemy tą powłoką pokryć inne elementy auta: szyby, uszczelki, felgi, plastiki, elementy chromowane oraz reflektory.
Ochrona lakieru samochodowego – zrób to sam!
Powłoką ceramiczną pokrywa się nawet samochody opuszczające salon. Dzięki temu lakier właściwy nie ulegnie wszystkim wspomnianym wcześniej czynnikom. Rozwiązanie to możesz jednak stosować w każdy aucie. Co więcej – możesz to zrobić sam, bez konieczności zaprowadzania samochodu do lakiernika. Na początku musimy przygotować lakier. Myjemy więc nasze aut poszukujemy miejsc, w których brud jest zagnieżdżony głębiej. Usunięcie wbitych zanieczyszczeń stałych będzie możliwe dzięki glince lakierniczej. Jej koszt jest niewielki i wynosi około trzydziestu złotych. Dopiero wówczas możemy przystąpić do aplikacji powłoki na lakier. Nakładamy ją krzyżowo za pomocą ściereczki z mikrofibrą na powierzchnie nie większe niż 50cm na 50cm. Wszystko po to, by uniknąć trudności z polerowaniem. Po około dwóch minutach powinniśmy zaobserwować zmianę koloru. Kluczowy będzie moment, w którym lakier zacznie mienić się różnymi kolorami. Wtedy zaczynamy polerować lakier i nie dopuszczamy do jego wyschnięcia. Po zakończeniu polerowania powtarzamy czynności dwukrotnie. Trzy powłoki ceramiczne to idealna ochrona lakieru samochodowego.
Uważaj na podróbki
Dobre powłoki ceramiczne powinny zawierać certyfikat SGS – określony do skali 9H. Niektórzy jednak celowo wprowadzają w błąd klientów i zamiast skali Mohsa, stosują tę znaną z ołówków. W rzeczywistości rzekoma powłoka 10H będzie znacznie słabsza i nie wytrzyma pięciu lat.